Peche au Brochet en Irlande, Vissen op snoek in Ierland- Castlehamilton, Killeshandra, Co Cavan May 2011- Andre and Jeroen

112 cm Pike Catch by Jeroen in May 2011 during his visit to Castlehamilton, Killeshandra, Co Cavan, Ireland

During the week 6-12 May 2011, Jeroen and Andre had an excellent few days Pike fishing in the area around Killeshandra, Co Cavan.  Their largest catch was a 112cm Pike.

Vissen op snoek in Ierland

. Het is iets waar je het hele jaar al naar uit kijkt een week lang vissen op snoek in Ierland. Een prachtig landschap en genoeg water om een levenlang te kunnen vissen. In gedachten zie je de prachtige groene heuvels, en heb je die metersnoek al 20 x gevangen.

Dit jaar werd het de eerste week van Mei dat we zouden gaan.

Voor mij werd het de twaalfde keer dat ik in Ierland op snoek zou gaan vissen. Afgelopen jaren hebben we op diverse meren gevist in de provincie Cavan, maar het merengebied rond Killeshandra blijft mij toch het meest trekken.

Jammer genoeg hebben we in het verleden op een aantal andere adressen in Ierland wat negatieve ervaringen gehad met vooral de gehuurde boten en motoren, lekkende boten, instabiele boten, motoren die er midden op het meer mee stopten, noem het maar op en wij hebben het meegemaakt.

Tijdens het surfen op het internet kwam ik min of meer bij toeval terecht op de website van Castlehamilton.  Het eerste wat mij opviel was het aantal boten, en het aantal motoren dat beschikbaar was. Op de andere locaties waar we ooit geweest waren, was er vaak maar 1 boot met 1 motor beschikbaar en als er vooral aan het motortje iets stuk ging was het vaak een hele tour om een ander werkend motortje te vinden. Hierdoor hebben we in het verleden menig visuurtje verloren zien gaan.

Alan en Audrey bleken te beschikken over meer dan 10 boten en minstens zoveel (werkende) motoren. Tevens garandeerd Alan dat mocht er iets gebeuren dat hij binnen 1 uur terplaatse is om het probleem te verhelpen. We arriveerden op een vrijdagavond en werden hartelijk ontvangen door Alan en Audrey. Het landgoed is enorm en omvat diverse huizen en oude stallen die zijn omgebouwd tot appartementen. Tevens beschikt Alan over 2 privé meren waar uiteraard ook op snoek gevist kan worden door alleen de gasten van Castlehamilton.

Een ander groot voordeel is dat je zelf kunt kiezen op welk meer je een boot wilt gaan gebruiken. Alan zorgt ervoor dat je boot daar komt. Mocht je na een paar dagen toch nog ergens anders willen vissen dan kan dat ook en wordt je boot verplaatst naar een ander meer. Mocht je geen auto willen rijden in Ierland dan is het tevens mogelijk dat je tegen een extra vergoeding wordt opgehaald van het vliegveld. En kun je iedere ochtend naar je visplek gebracht worden. Uiteraard ben je wat onafhankelijker als je je eigen auto huurt iets wat wij zelf wel altijd doen.

De accommodatie is prima in orde. Er zijn appartementen voor groepen variërend van 2 tot 6 personen. Tevens staan er op het landgoed ook nog 2 huizen die gehuurd kunnen worden, 1 bij de ingang van het landgoed en een ander vrijstaandhuis wat verderop. De appartementen zijn ruim ingericht met een grote huiskamer en een keuken met alles erop en aan inclusief een vaatwasser. Mocht je niet zelf willen koken dan is het ook mogelijk om tegen bijbetaling een ontbijt of een avondmaaltijd te krijgen.

De volgende ochtend werd de boot naar het meer gebracht waar we graag wilden vissen. Op dit meer waren we al een paar keer eerder geweest, dus we wisten de weg. Via Alan is het tevens mogelijk om een gids te huren die je de eerste dag of dagen de weg wijst op de diverse meren.

De eerste dag begon meteen al prima met totaal 31 snoeken in de boot. Het waren niet allemaal monsters, maar er zaten toch een flink aantal mooie snoeken bij van in de de 80 cm en een paar van in de 90 cm. Vooral de kracht van de Ierse snoek is ongeëvenaard.

Die dag hebben we ook nog een flink aantal aanbeten gemist. Snoeken die meteen na de aanbeet als een wilde uit het water springen en zich van de plug weten te ontdoen.

In deze tijd van het jaar is het tevens mogelijk om een mooie forel te vangen. Juist is deze periode eten de forellen af en toe kleine aasvis. Helaas hebben we er dit jaar geen gevangen. Verleden jaar vingen we er 2 met een lengte van rond de 50 cm.

De rest van de week zijn we op het zelfde meer gebleven, omdat de vangsten gewoon goed waren. Na 4 dagen vissen stond de teller op 146 snoeken met 2 personen. Het hoogtepunt van de week was toch wel de door Jeroen gevangen  snoek van 112. Totaal is hij er bijna 20 minuten mee bezig geweest.

Verder hebben we veel snoek gevangen van in de 80 cm en een aantal van ruim in de 90 cm.

We hebben een geweldige week gehad, mede door de prima service. Het materiaal deed het prima iets wat voor ons een hele verademing was na alles wat we in het verleden hebben meegemaakt. Alan doet er echt alles aan om het zijn klanten naar de zin te maken. Overigens komen er op dit moment voornamelijk Fransen gasten.

Hierbij willen wij Alan en Audrey nogmaals bedanken voor hun gastvrijheid en hopelijk tot volgend jaar.

Voor eventuele vragen over het verblijf op Castlehamilton ben ik te bereiken onder het volgende e-mail adres:  zaandijk@hotmail.com.

Andre de Boer

Jeroen Duindam.

An excellent Catch for Jeroen

This entry was posted in Général and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.